Mercedes CLR (1/24, Profil24)
Jul 17, 2023 17:35:20 GMT 2
Post by celkay on Jul 17, 2023 17:35:20 GMT 2
Καλησπέρα σε όλους!
Πριν συνεχίσω με τα μοντελιστικά καθήκοντα που έχω αφήσει στη μέση, είπα να ασχοληθώ πιο πρόχειρα με ένα μοντέλο της Profil 24, σαν διάλειμμα. Δυστυχώς δεν πρόλαβα να ασχοληθώ όταν γινόταν το Le Mans group build και εξαιτίας της πιο γρήγορης/πρόχειρης κατασκευής δεν κάνω WIP.
Για το κιτ της Profil 24
Το κιτ είναι αρκετά παρόμοιο με αυτό της Porsche 911 GT1 για το οποίο έγραψα στη σχετική ενότητα. Στα θετικά, ο αριθμός και η ακρίβεια των φωτοχαραγμένων, καθώς και η ποιότητα των χαλκομανιών (για κάποιο λόγο τις περίμενα πολύ χειρότερες). Στα όχι τόσο θετικά, ο τρόπος που πακετάρεται η αεροτομή (που μπορεί εύκολα να λυγίσει) και η δουλειά που θέλουν οι άξονες των τροχών για να έρθουν στο σωστό ύψος. Η δυσκολία με τα διάφανα μάλλον είναι δικό μου πρόβλημα, που τα χειριζόμουν πρώτη φορά, παρά του κιτ.
Για τη Mercedes CLR
Παρά τις όμορφες καμπύλες και την ακραία εμφάνιση που παραπέμπει σε CLK-GTR με αναβολικά, η CLR έχει στην πραγματικότητα διαδραματίσει αρνητικό ρόλο στην αγωνιστική ιστορία της Mercedes. Υπήρξε ο λόγος που τα “ασημένια βέλη” εγκατέλειψαν για δεύτερη φορά το Le Mans, εν έτη 1999 και μένουν εκτός διοργάνωσης μέχρι και σήμερα (η 1η φορά ήταν μετά το πολύνεκρο δυστύχημα του 1955, υπάρχει μία ενδιαφέρουσα σχετική ταινία εδώ: www.youtube.com/watch?v=22I7yJiOu0s).
Η CLR είναι η εξέλιξη των CLK-GTR και CLK-LM, με στόχο την κατάκτηση της νίκης στη διοργάνωση των 24 ωρών του Le Mans το 1999. Εκείνη τη χρονιά δεν διεξήχθη το πρωτάθλημα GT της FIA, μιας και καμία κατασκευάστρια δεν ήθελε να ανταγωνιστεί την Mercedes που την προηγούμενη χρονιά είχε κατακτήσει εύκολα τη νίκη με την CLK-LM. Παρόλα αυτά, η νίκη στο Le Mans δεν είχε έρθει τις προηγούμενες χρονιές και έτσι η ανάπτυξη της CLR είχε σκοπό να καλύψει αυτό το κενό, συμμετέχοντας στην κατηγορία των Prototypes (LMGTP).
Η Mercedes θα συμμετείχε με 3 αυτοκίνητα που, όπως και με τις CLK-GTR/LM, μπορεί κανείς να τα ξεχωρίσει από το χρώμα των καθρεπτών (πέρα από τους αριθμούς). Η πρώτη ομάδα (No.4, κόκκινοι καθρέπτες) αποτελείτο από τους Gounon, Tiemann και έναν νεαρό Webber. Η δεύτερη ομάδα (No.5, μπλε καθρέπτες) είχε τους Bouchut, Dumbreck και Heidfeld πίσω από το τιμόνι, ενώ η τρίτη ομάδα (No.6, κίτρινοι καθρέπτες) διέθετε τους Lagorce, Lamy και τον ιδιαίτερα επιτυχημένο με την Mercedes, Schneider ως οδηγούς. Κυριότερος αντίπαλος της Mercedes θα ήταν (φαινομενικά) η GT-One της Toyota, που τελικά κατέλαβε τη δεύτερη θέση, σε ένα επεισοδιακό φινάλε.
Το 1ο ατύχημα και ο Webber σε ρόλο Κασσάνδρας
Τα πρώτα σύννεφα πάνω από το γκαράζ της Mercedes εμφανίστηκαν ήδη από τις κατατακτήριες δοκιμές. Τη δεύτερη ημέρα των δοκιμών, επιχειρώντας μία προσπέραση, ο Mark Webber βγήκε απότομα από το slipstream μίας Audi. Ξαφνικά, το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου άρχισε να σηκώνεται από την άσφαλτο και η CLR απογειώθηκε και αναποδογύρισε στον αέρα, καταλήγοντας με καταστροφική δύναμη στο οδόστρωμα. Ο Webber μεταφέρθηκε στο κοντινότερο νοσοκομείο, έχοντας γλιτώσει τα χειρότερα. Αργότερα στην αυτοβιογραφία του θα έγραφε ότι όταν προσπάθησε να εξηγήσει στους μηχανικούς της ομάδας τι συνέβη, εκείνοι δεν τον πίστευαν, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να συμβεί με το αυτοκίνητο και ότι κάτι είχε κάνει λάθος εκείνος! Το ατύχημα συνέβη σε ένα μέρος της πίστας όπου δεν υπήρχε τηλεοπτική κάλυψη και επομένως δεν υπήρχε βίντεο του συμβάντος. Τελικά το αυτοκίνητο No.6 με τον Bernd Schneider κατέλαβε την 4η θέση στις κατατακτήριες, πίσω από δύο Toyota GT-One και μία BMW V12 LMR. Τα αυτοκίνητα No.4 και 5 κατέλαβαν τις θέσεις 10 και 9, αντίστοιχα.
Η επόμενη προειδοποίηση για το τι θα ακολουθούσε ήρθε στην προθέρμανση του αγώνα. Πίσω από το τιμόνι βρισκόταν και πάλι ο Webber. Καθώς περνούσε πάνω από ένα λοφίσκο με μεγάλη ταχύτητα, το αυτοκίνητο εγκατέλειψε το οδόστρωμα ξανά, “πετώντας” εννιά μέτρα σε ύψος και αναποδογυρίζοντας, πριν καταστραφεί χτυπώντας την άσφαλτο. Τελικά ο Webber και πάλι βγήκε αλώβητος, παρότι το αμάξι είχε υποστεί τεράστιες ζημιές. Αυτήν τη φορά υπήρχαν φωτογραφίες από το ατύχημα, καθώς και βίντεο από το κατεστραμμένο αυτοκίνητο. Η ομάδα της Mercedes βρισκόταν σε δύσκολη θέση, ώρες πριν από την έναρξη του αγώνα.
Ο αγώνας
Μέσα στον πανικό της τελευταίας στιγμής, όπου μήνες δοκιμών- τόσο σε πίστες όσο και στη σήραγγα αεροδυναμικής- φαινόταν να ανατρέπονται από τα δεδομένα σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, η ομάδα της Mercedes έπρεπε να αποφασίσει εάν μπορεί να συμμετάσχει στον αγώνα. Τελικά αποφάσισε να συμμετάσχει και ζήτησε από τους οδηγούς να αποφεύγουν να βρίσκονται πολύ κοντά στο slipstream άλλων αυτοκινήτων, καθώς τα ακολουθούν, προφανώς προσπαθώντας να αποφύγει απότομες αλλαγές στη ροή αέρα. Φυσικά σε έναν αγώνα ταχύτητας αυτό είναι δύσκολο να γίνει, πόσο μάλλον επί 24 ώρες.
Στον 76ο γύρο του αγώνα, ο Peter Dumbreck βρίσκεται στην τρίτη θέση με το αυτοκίνητο No.5, ακολουθώντας μία Toyota GT-One. Στο ίδιο σημείο που έγινε το 1ο ατύχημα, βρίσκεται ακριβώς πίσω από την Toyota, τρέχοντας με πάνω από 300 km/h, όταν οι χειρότεροι φόβοι των ανθρώπων της Mercedes πραγματοποιούνται και το ατύχημα που θα στοιχειώσει την ιστορία της ομάδας λαμβάνει χώρα: το αυτοκίνητο No.5 σηκώνεται στον αέρα σε μία σειρά περιστροφών, περνάει πάνω από το προστατευτικό διαχωριστικό στα αριστερά της πίστας, έχοντας φτάσει σε ύψος τα 15 μέτρα (!), πριν καταλήξει στο δασάκι που βρίσκεται εκεί, πετώντας όγκους χώματος στον αέρα. Κατά ευτυχή συγκυρία, το τμήμα που προσγειώθηκε το αυτοκίνητο είχε αποψιλωθεί μόλις δύο βδομάδες πριν τον αγώνα, γλιτώνοντας μία θανατηφόρα σύγκρουση του αυτοκινήτου με δέντρα. Μία διαφημιστική πινακίδα αποφεύγεται οριακά, ενώ η περιοχή ήταν αποκλεισμένη και έτσι δεν κινδύνευσαν θεατές. Για κάποια λεπτά όλοι στο Le Mans, καθώς και οι θεατές από το σπίτι, έχουν παγώσει. Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι ο οδηγός σε ένα τέτοιο ατύχημα μπορεί να βγει ζωντανός. Σαν από θαύμα ο Dumbreck, που είχε χάσει τις αισθήσεις του προς στιγμήν, καταφέρνει να βγει από το αυτοκίνητο. Τελικά μεταφέρεται στο νοσοκομείο (κάνει και αλκοτέστ, γιατί τμήμα του Le Mans είναι δημόσιοι δρόμοι!) και διαπιστώνεται ότι είναι υγιής.
O Dumbreck είχε επιζήσει, όμως τα όνειρα των ανθρώπων της Mercedes για τον αγώνα είχαν πεθάνει οριστικά. Τα χαμόγελα στα γκαράζ έχουν παγώσει, απογοητευμένοι μηχανικοί πιάνουν το πρόσωπό τους σε απόγνωση, σκύβοντας το κεφάλι, δυσκολευόμενοι να πιστέψουν τι έχει γίνει… Τελικά η ομάδα παίρνει την απόφαση να αποσύρει το τελευταίο αυτοκίνητό της ολοκληρώνοντας με οδυνηρό τρόπο το πρόγραμμα της CLR. Όταν τα ρολά των γκαράζ της Mercedes έκλεισαν ερμητικά, μαζί τους έκλεισε και το κεφάλαιο Le Mans για την Mercedes, όπου δεν έχει επιστρέψει έκτοτε.
Το ατύχημα σε βίντεο: www.youtube.com/watch?v=e21ZjwZGjiQ
Οι λόγοι του ατυχήματος έχουν να κάνουν με την ισορροπία του αυτοκινήτου, ένα καλό βίντεο για τα αίτια του ατυχήματος είναι αυτό: www.youtube.com/watch?v=lL4gMpZolsU
Η (συγκινητική) επιστροφή του Peter Dumbreck στον τόπο του ατυχήματος, 20 χρόνια μετά: www.youtube.com/watch?v=7U9GQCoguKA
Η κατασκευή:
Όπως ανέφερα, η κατασκευή ήταν σχετικά γρήγορη, ενώ αυτό είναι και το πρώτο κιτ της Profil 24 που φτιάχνω. Είναι επίσης η πρώτη προσπάθεια να φωτογραφίσω με γκρι φόντο. Επέλεξα να φτιάξω το αυτοκίνητο No.5 (το κιτ προσφέρει όλες τις επιλογές). Ο λόγος είναι ότι το αυτοκίνητο έτσι κι αλλιώς δεν είναι αγωνιστικά επιτυχημένο, παρόλα αυτά έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ιστορία των αγώνων, του Le Mans και της Mercedes, ακόμα και αν έχει αρνητική χροιά. Ως εκ τούτου, θεωρώ ως πιο σημαντική CLR την No.5 του Peter Dumbreck και έτσι επέλεξα αυτήν, ως φόρο τιμής.
Ευχαριστώ για την ανάγνωση,
Χρήστος
Πριν συνεχίσω με τα μοντελιστικά καθήκοντα που έχω αφήσει στη μέση, είπα να ασχοληθώ πιο πρόχειρα με ένα μοντέλο της Profil 24, σαν διάλειμμα. Δυστυχώς δεν πρόλαβα να ασχοληθώ όταν γινόταν το Le Mans group build και εξαιτίας της πιο γρήγορης/πρόχειρης κατασκευής δεν κάνω WIP.
Για το κιτ της Profil 24
Το κιτ είναι αρκετά παρόμοιο με αυτό της Porsche 911 GT1 για το οποίο έγραψα στη σχετική ενότητα. Στα θετικά, ο αριθμός και η ακρίβεια των φωτοχαραγμένων, καθώς και η ποιότητα των χαλκομανιών (για κάποιο λόγο τις περίμενα πολύ χειρότερες). Στα όχι τόσο θετικά, ο τρόπος που πακετάρεται η αεροτομή (που μπορεί εύκολα να λυγίσει) και η δουλειά που θέλουν οι άξονες των τροχών για να έρθουν στο σωστό ύψος. Η δυσκολία με τα διάφανα μάλλον είναι δικό μου πρόβλημα, που τα χειριζόμουν πρώτη φορά, παρά του κιτ.
Για τη Mercedes CLR
Παρά τις όμορφες καμπύλες και την ακραία εμφάνιση που παραπέμπει σε CLK-GTR με αναβολικά, η CLR έχει στην πραγματικότητα διαδραματίσει αρνητικό ρόλο στην αγωνιστική ιστορία της Mercedes. Υπήρξε ο λόγος που τα “ασημένια βέλη” εγκατέλειψαν για δεύτερη φορά το Le Mans, εν έτη 1999 και μένουν εκτός διοργάνωσης μέχρι και σήμερα (η 1η φορά ήταν μετά το πολύνεκρο δυστύχημα του 1955, υπάρχει μία ενδιαφέρουσα σχετική ταινία εδώ: www.youtube.com/watch?v=22I7yJiOu0s).
Η CLR είναι η εξέλιξη των CLK-GTR και CLK-LM, με στόχο την κατάκτηση της νίκης στη διοργάνωση των 24 ωρών του Le Mans το 1999. Εκείνη τη χρονιά δεν διεξήχθη το πρωτάθλημα GT της FIA, μιας και καμία κατασκευάστρια δεν ήθελε να ανταγωνιστεί την Mercedes που την προηγούμενη χρονιά είχε κατακτήσει εύκολα τη νίκη με την CLK-LM. Παρόλα αυτά, η νίκη στο Le Mans δεν είχε έρθει τις προηγούμενες χρονιές και έτσι η ανάπτυξη της CLR είχε σκοπό να καλύψει αυτό το κενό, συμμετέχοντας στην κατηγορία των Prototypes (LMGTP).
Η Mercedes θα συμμετείχε με 3 αυτοκίνητα που, όπως και με τις CLK-GTR/LM, μπορεί κανείς να τα ξεχωρίσει από το χρώμα των καθρεπτών (πέρα από τους αριθμούς). Η πρώτη ομάδα (No.4, κόκκινοι καθρέπτες) αποτελείτο από τους Gounon, Tiemann και έναν νεαρό Webber. Η δεύτερη ομάδα (No.5, μπλε καθρέπτες) είχε τους Bouchut, Dumbreck και Heidfeld πίσω από το τιμόνι, ενώ η τρίτη ομάδα (No.6, κίτρινοι καθρέπτες) διέθετε τους Lagorce, Lamy και τον ιδιαίτερα επιτυχημένο με την Mercedes, Schneider ως οδηγούς. Κυριότερος αντίπαλος της Mercedes θα ήταν (φαινομενικά) η GT-One της Toyota, που τελικά κατέλαβε τη δεύτερη θέση, σε ένα επεισοδιακό φινάλε.
Το 1ο ατύχημα και ο Webber σε ρόλο Κασσάνδρας
Τα πρώτα σύννεφα πάνω από το γκαράζ της Mercedes εμφανίστηκαν ήδη από τις κατατακτήριες δοκιμές. Τη δεύτερη ημέρα των δοκιμών, επιχειρώντας μία προσπέραση, ο Mark Webber βγήκε απότομα από το slipstream μίας Audi. Ξαφνικά, το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου άρχισε να σηκώνεται από την άσφαλτο και η CLR απογειώθηκε και αναποδογύρισε στον αέρα, καταλήγοντας με καταστροφική δύναμη στο οδόστρωμα. Ο Webber μεταφέρθηκε στο κοντινότερο νοσοκομείο, έχοντας γλιτώσει τα χειρότερα. Αργότερα στην αυτοβιογραφία του θα έγραφε ότι όταν προσπάθησε να εξηγήσει στους μηχανικούς της ομάδας τι συνέβη, εκείνοι δεν τον πίστευαν, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να συμβεί με το αυτοκίνητο και ότι κάτι είχε κάνει λάθος εκείνος! Το ατύχημα συνέβη σε ένα μέρος της πίστας όπου δεν υπήρχε τηλεοπτική κάλυψη και επομένως δεν υπήρχε βίντεο του συμβάντος. Τελικά το αυτοκίνητο No.6 με τον Bernd Schneider κατέλαβε την 4η θέση στις κατατακτήριες, πίσω από δύο Toyota GT-One και μία BMW V12 LMR. Τα αυτοκίνητα No.4 και 5 κατέλαβαν τις θέσεις 10 και 9, αντίστοιχα.
Η επόμενη προειδοποίηση για το τι θα ακολουθούσε ήρθε στην προθέρμανση του αγώνα. Πίσω από το τιμόνι βρισκόταν και πάλι ο Webber. Καθώς περνούσε πάνω από ένα λοφίσκο με μεγάλη ταχύτητα, το αυτοκίνητο εγκατέλειψε το οδόστρωμα ξανά, “πετώντας” εννιά μέτρα σε ύψος και αναποδογυρίζοντας, πριν καταστραφεί χτυπώντας την άσφαλτο. Τελικά ο Webber και πάλι βγήκε αλώβητος, παρότι το αμάξι είχε υποστεί τεράστιες ζημιές. Αυτήν τη φορά υπήρχαν φωτογραφίες από το ατύχημα, καθώς και βίντεο από το κατεστραμμένο αυτοκίνητο. Η ομάδα της Mercedes βρισκόταν σε δύσκολη θέση, ώρες πριν από την έναρξη του αγώνα.
Ο αγώνας
Μέσα στον πανικό της τελευταίας στιγμής, όπου μήνες δοκιμών- τόσο σε πίστες όσο και στη σήραγγα αεροδυναμικής- φαινόταν να ανατρέπονται από τα δεδομένα σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, η ομάδα της Mercedes έπρεπε να αποφασίσει εάν μπορεί να συμμετάσχει στον αγώνα. Τελικά αποφάσισε να συμμετάσχει και ζήτησε από τους οδηγούς να αποφεύγουν να βρίσκονται πολύ κοντά στο slipstream άλλων αυτοκινήτων, καθώς τα ακολουθούν, προφανώς προσπαθώντας να αποφύγει απότομες αλλαγές στη ροή αέρα. Φυσικά σε έναν αγώνα ταχύτητας αυτό είναι δύσκολο να γίνει, πόσο μάλλον επί 24 ώρες.
Στον 76ο γύρο του αγώνα, ο Peter Dumbreck βρίσκεται στην τρίτη θέση με το αυτοκίνητο No.5, ακολουθώντας μία Toyota GT-One. Στο ίδιο σημείο που έγινε το 1ο ατύχημα, βρίσκεται ακριβώς πίσω από την Toyota, τρέχοντας με πάνω από 300 km/h, όταν οι χειρότεροι φόβοι των ανθρώπων της Mercedes πραγματοποιούνται και το ατύχημα που θα στοιχειώσει την ιστορία της ομάδας λαμβάνει χώρα: το αυτοκίνητο No.5 σηκώνεται στον αέρα σε μία σειρά περιστροφών, περνάει πάνω από το προστατευτικό διαχωριστικό στα αριστερά της πίστας, έχοντας φτάσει σε ύψος τα 15 μέτρα (!), πριν καταλήξει στο δασάκι που βρίσκεται εκεί, πετώντας όγκους χώματος στον αέρα. Κατά ευτυχή συγκυρία, το τμήμα που προσγειώθηκε το αυτοκίνητο είχε αποψιλωθεί μόλις δύο βδομάδες πριν τον αγώνα, γλιτώνοντας μία θανατηφόρα σύγκρουση του αυτοκινήτου με δέντρα. Μία διαφημιστική πινακίδα αποφεύγεται οριακά, ενώ η περιοχή ήταν αποκλεισμένη και έτσι δεν κινδύνευσαν θεατές. Για κάποια λεπτά όλοι στο Le Mans, καθώς και οι θεατές από το σπίτι, έχουν παγώσει. Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι ο οδηγός σε ένα τέτοιο ατύχημα μπορεί να βγει ζωντανός. Σαν από θαύμα ο Dumbreck, που είχε χάσει τις αισθήσεις του προς στιγμήν, καταφέρνει να βγει από το αυτοκίνητο. Τελικά μεταφέρεται στο νοσοκομείο (κάνει και αλκοτέστ, γιατί τμήμα του Le Mans είναι δημόσιοι δρόμοι!) και διαπιστώνεται ότι είναι υγιής.
O Dumbreck είχε επιζήσει, όμως τα όνειρα των ανθρώπων της Mercedes για τον αγώνα είχαν πεθάνει οριστικά. Τα χαμόγελα στα γκαράζ έχουν παγώσει, απογοητευμένοι μηχανικοί πιάνουν το πρόσωπό τους σε απόγνωση, σκύβοντας το κεφάλι, δυσκολευόμενοι να πιστέψουν τι έχει γίνει… Τελικά η ομάδα παίρνει την απόφαση να αποσύρει το τελευταίο αυτοκίνητό της ολοκληρώνοντας με οδυνηρό τρόπο το πρόγραμμα της CLR. Όταν τα ρολά των γκαράζ της Mercedes έκλεισαν ερμητικά, μαζί τους έκλεισε και το κεφάλαιο Le Mans για την Mercedes, όπου δεν έχει επιστρέψει έκτοτε.
Το ατύχημα σε βίντεο: www.youtube.com/watch?v=e21ZjwZGjiQ
Οι λόγοι του ατυχήματος έχουν να κάνουν με την ισορροπία του αυτοκινήτου, ένα καλό βίντεο για τα αίτια του ατυχήματος είναι αυτό: www.youtube.com/watch?v=lL4gMpZolsU
Η (συγκινητική) επιστροφή του Peter Dumbreck στον τόπο του ατυχήματος, 20 χρόνια μετά: www.youtube.com/watch?v=7U9GQCoguKA
Η κατασκευή:
Όπως ανέφερα, η κατασκευή ήταν σχετικά γρήγορη, ενώ αυτό είναι και το πρώτο κιτ της Profil 24 που φτιάχνω. Είναι επίσης η πρώτη προσπάθεια να φωτογραφίσω με γκρι φόντο. Επέλεξα να φτιάξω το αυτοκίνητο No.5 (το κιτ προσφέρει όλες τις επιλογές). Ο λόγος είναι ότι το αυτοκίνητο έτσι κι αλλιώς δεν είναι αγωνιστικά επιτυχημένο, παρόλα αυτά έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ιστορία των αγώνων, του Le Mans και της Mercedes, ακόμα και αν έχει αρνητική χροιά. Ως εκ τούτου, θεωρώ ως πιο σημαντική CLR την No.5 του Peter Dumbreck και έτσι επέλεξα αυτήν, ως φόρο τιμής.
Ευχαριστώ για την ανάγνωση,
Χρήστος